Napój chia – podstawowy: nasiona z wodą i cytryną

Woda z nasionami chia

0
2099
views

Nasiona hiszpańskiej szałwii mają wielką moc. Chia zaliczana jest do tzw. superfoods, czyli superżywności. Warto ją włączyć o diety z wielu powodów.

Polecam połączyć nasiona chia z wodą i sokiem z cytryny, pić lekko ciepły napój rano, na czczo.

Dlaczego chia jest super?

  • Dobre źródło roślinnego białka – w 100 g > 17 g białka
  • Zawierają aż 91 ze 100 aminokwasów – górują nad innymi nasionami białkowymi
  • najbogatszym roślinnym źródłem kwasu ALA – zawierają go o 16 proc. więcej niż uchodzące za jego skarbnicę siemię lniane (badania opublikowanych w piśmie „Nutrition Research”)
  • Mogą pomóc cukrzykom kontrolować poziom nie tylko ciśnienia tętniczego, lecz także białka C reaktywnego –  markera stanu zapalnego, którego wysokie stężenie koreluje z ryzykiem wystąpienia zawału mięśnia sercowego i udaru mózgu.
  • Są drugim, zaraz po otrębach pszennych (42 g/100 g), najcenniejszym źródłem błonnika
  • źródło witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. 
  • Zawierają witaminy: E, B1, B3, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk i niacyna
  • Zawierają lignany, czyli związki fitochemiczne, które tworzą ściany komórek roślinnych i są jednymi z nielicznych występujących w przyrodzie substancji regulujących poziomu hormonów płciowych w organizmie
  • Są silnymi antyoksydantami, wspomagają również walkę z procesami starzenia się organizmu.

Jak działają nasiona chia?

  • regulują rytm wypróżnień, przeciwdziałając tym samym zaparciom
  • wspomagają rozwój fizjologicznej flory bakteryjnej
  • zapobiegają zbyt szybkiemu wchłanianiu węglowodanów (co jest ważne dla osób z cukrzycą)
  • wspomagają nawadnianie organizmu
  • zwiększają uczucie sytości i zmniejszają łaknienie, co pomaga w procesie odchudzania.

W 100 g nasion chia mamy:

  • Tłuszcze: 31 g w tym:
  • Kwasy tłuszczowe nasycone 3,3 g
  • Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 24 g
  • Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 2,3 g
  • Kwasy tłuszczowe trans 0,1 g
  • Cholesterol 0 mg
  • Sód 16 mg
  • Potas 407 mg
  • Węglowodany 42 g
  • Błonnik 34 g
  • Białko 17 g
  • Witamina A54 IU
  • Kwas askorbinowy 1,6 mg
  • Wapń 631 mg
  • Żelazo 7,7 mg
  • Witamina B120 µg
  • Magnez 335 mg

Dlaczego warto pić wodę chia z cytryną rano, na czczo?

Przede wszystkim picie ciepłej wody z cytryną na czczo aktywuje i reguluje procesy metaboliczne, w ten sposób wspomaga ich działanie podczas całego dnia.  Woda z chia neutralizuje szkodliwe alkoholu, tytoniu czy też niezdrowego jedzenia.

Dlaczego z cytryną? 
  • Odporność: cytryny mają wysokie stężenie witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Obejmują one witaminę C, wapń, potas, magnez, kwas cytrynowy, pektyny, limonen i bioflawonoidy.
  • Trawienie: świeży sok z cytryny jest podobny do składu własnego śliny i soków trawiennych.
  • Trawienie: picie ciepłej wody z cytryny, zwłaszcza z nasionami chia, które są bogate w błonnik, może pomóc złagodzić wiele zaburzeń trawienia, takich jak wzdęcie i niestrawność.
  • Oczyszczenie: woda cytrynowa jest łagodnie moczopędna, a zatem pomaga oczyścić drogi moczowe z bakterii. Stymuluje także wątrobę do produkcji żółci.
  • Alkalizacja: cytryny pomagają alkalizować krew. Ponieważ pH wielu ludzi jest zbyt kwaśne (w wielu przypadkach z powodu niezdrowej diety lub złego stylu życia), woda z cytryny może wiele pomóc.
  • Na stawy: wyrównanie pH ciała może przyczynić się do zmniejszenia stanów zapalnych i wyciągnąć kwas moczowy ze stawów, co może pomóc złagodzić niektóre przypadki przewlekłego bólu stawów.
  • Dla skóry: witamina C w cytrynach jest również ważna dla skóry. Ma kluczowe znaczenie w produkcji kolagenu w organizmie, a także pomaga zwalczać zmarszczki powodujące wolne rodniki.

Jak zrobić napój chia?

Proporcje dla 2 osób
(Ja robie na 2 porcje – dla siebie i dla chłopaka 🙂
Jeśli zostaje więcej to przelewam do shakera, dodaję jeszcze więcej wody i w ciągu dnia popijam – to naturalny izotonik, dobrze nawadnia 🙂
1. Wieczorem zalej 2 łyżki nasion szklanką wody. Wymieszaj, przykryj i zostaw na noc.
2. Rano zagotuj wodę. Do połowy zimnej wody z chia dolej pół szklanki przegotowanej wody (nie wrzątku).
3. Wyciśnij sok z połówki cytryny, dodaj do wody z chia, wymieszaj i wypij! Gotowe!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here